منابع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی / جامع ترین راهنمای ضرایب و دروس آزمونی

منابع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی / جامع ترین راهنمای ضرایب و دروس آزمونی

منابع کنکور کارشناسی ارشد حقوق

اين پست در تاريخ بیستم بهمن ماه ۱۴۰۰ بروز شده است

دانلود دفترچه مجموعه دروس و ضرايب امتحانی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

در آزمون کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسی از داوطلبان در پنج عنوان درسی امتحان به عمل می‌آید که هر یک دارای منبع خاصی برای مطالعه بوده و مواد و ضرایب هر یک به شرح جدول روبرو می‌باشد.

عنوان درس ضریب
متون حقوقی
متون فقه
جزای عمومی
جزای اختصاصی
آیین دادرسی کیفری
۲
۲
۳
۳
۲

منابع کارشناسی ارشد حقوق جزا ۱۴۰۱

توجه : قبل از هرچیز این نکته رو متذکر شویم که به یک کتاب مجموع سوالات ارشد سال های گذشته ( مثل کتاب هایی انتشارات مدرسان شریف) احتیاج دارید تا به نحوه طراحي سوالات در آزمون کارشناسي ارشد بيشتر آشنا شويد.

قوانین مورد نیاز:

قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ (با توجه به اصلاحیه قانون کاهش مجازات حبس تعزیری ۱۳۹۹ و مصوبه هیات وزیران در خصوص تعدیل جزاهای نقدی در قوانین مختلف) و قانون آیین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ (اصلاحی ۱۳۹۴).

حقوق جزای عمومی

ضريب اين درس در آزمون (۳) و تعداد سؤالات آن ۱۵ سوال مي‌باشد. پایه سوالات در این بخش مواد ۱ تا ۱۵۶ (کتاب کلیات قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲)  می باشد.

منبع پيشنهادي ما : مختصر حقوق جزاي عمومي (ويرايش جديد چاپ سوم)، دکتر عباس منصورآبادي

دلیل انتخاب این کتاب برای این آزمون اول و مهمتر از همه اولین کتاب مرجعی بود که مطابق با قانون کاهش مجازات حبس تعزیری ۱۳۹۹ منتشر شد. دوم ۴۹ صفحه اول این کتاب برای مقطع ارشد و دکتری به صورت نموداری تهیه و تدوین شده که بعضا دو یا سه سوال از آن طرح می شود (بخش مکاتب و کلیات) و عملا شما با خواندن این بخش نیازی به خواندن هیچ کتابی مثلن (۱۵۰ صفحه از کتاب دکتر اردبیلی و … ) ندارید. و باید دقت داشت خواندن کتاب های کمک حافظه و … که نویسنده اون ها عضو هیت علمی دانشگاه معتبر مثل تهران یا بهشتی و علامه و … نیستند؛ برای هیچ آزمونی توصیه نمی شود. همچنین در کتاب مختصر حقوق جزای عمومی نکات بي شماری بصورت ساده و روان مطرح شده و علاوه بر این ها این کتاب ويژگی هایی دارد که می توان آن ها را این گونه بر شمرد:

۱. درسنامه جامع آزمونی همراه با نثر روان و مثال ها به همراه انطباق مواد قانونی براي تثبيت ذهنی بيشتر.
۲. جدول های آموزشی برای دسته بندي و ارائه ظابطه براي فهم راحت تر مطالب.
۳. ارايه نکات آزموني و نکات جامع مواد قانونی.
۴. مطابق با قانون کاهش مجازات حبس تعزیری ۱۳۹۹ (توضیح کامل مواد و تاثیرات آن بر مواد و قوانین دیگر) و مطابق اصلاحات جزای نقدی مصوب ۱۳۹۹.
۵. تطبیق مطالب و تشریح کامل جدیدترین آرا وحدت رویه جزایی مرتبط.
۶. تطبيق کامل با قوانين خاص (اعلام شده توسط اسکودا و مرکز وکلاي قوه قضاييه) تا آخرين مصوبه ها.
۷. دسته بندي ويژه بخش اول کتاب: مکاتب و کلیات حقوق جزا ( مخصوص داوطلبین آزمون های تحصیلات تکمیلی).
۸. مطابق با سرفصل های دانشگاه و تطبیق با تمامی بخش های جزای عمومی.
۹. ذکر نظرات آزمونی و پرهیز از ارائه نظرات شخصی در کتاب.

( براي خواندن ويژگی ها و دیدن نمونه صفحات کتاب مختصر حقوق جزای عمومی کلیک کنید)

منبع تست پيشنهادی ما: ساده ساز حقوق جزای عمومی کلانتری (نشر میزان/ چاپ آخر/ ویرایش جدید پاییز ۱۴۰۰) ٫ از کتاب پرسش هاي چهار گزينه ای احمد غفوري (انتشارات آريا داد) نيز می توانيد استفاده کنيد.

حقوق جزای اختصاصی

اين درس به طور خاص جرايم و شرايط اختصاصي حاكم بر جرايم را بررسی مي‌كند. ضريب اين درس در آزمون (۳) و تعداد سؤالات آن 20 سؤال میباشد. در كارشناسی ارشد، غالب سؤالات به صورت مثال‌ها، اتفاق‌های شهودی و سؤالاتی است كه خواننده بايد بررسی كند و ببيند كه در اين تست‌ها با توجه به قوانين پاسخ صحيح كدام است، به همين دليل لازم است داوطلب تعداد زيادی تست و مثال را قبل از آزمون خوانده باشد.

منبع پيشنهادی ما:

حقوق کیفری اختصاصی (جرایم علیه اشخاص)، دکتر حسین میرمحمد صادقی، نشر میزان، آخرین چاپ

حقوق کیفری اختصاصی (جرایم علیه اموال و مالکیت)، دکتر حسین میرمحمد صادقی، نشر میزان، آخرین چاپ

حقوق کیفری اختصاصی (جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی‌)، دکتر حسین میرمحمد صادقی، نشر میزان، آخرین چاپ

حقوق کیفری اختصاصی (جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص)، دکتر حسین میرمحمد صادقی، نشر میزان، آخرين چاپ

همچنين خواندن کتب جزاي اختصاصي دکتر حسين آقايی نيا نيز در صورتي که فرصت کافي مثلا حدود پنج يا شش ماه قبل از آزمون داريد نيز می تواند گزينه خوبی باشد به اين صورت که کتب مذکور را نيز خلاصه نويسی و نکته نويسي کنيد و در کنار کتب دکتر ميرمحمد صادقي استفاده کنيد.

نکته ديگر در اين بخش اينکه به مثال ها و آراء دیوان عالی کشور مذکور در کتاب آقای دکتر میرمحمدصادقی توجه بیشتری شود.

تست هاي موجود:  از کتاب تست های آقای غفوری (مجموع پرسش های چهار گزينه ای حقوق جزای عمومی و اختصاصی) استفاده کنيد.

آیین دادرسی کیفری

اين درس دقيقاً كليه‌ قوانين و تشريفات مربوط به زمان وقوع جرم تا زمان صدور حكم و اجرای آن را مورد مطالعه قرار مي‌دهد. تعداد سؤالات اين درس در آزمون ۱۵ سوال و ضريب آن در آزمون سراسری كارشناسي ارشد (۳) مي‌باشد.

منبع پيشنهادی ما:

منابع مهم اين درس در دانشگاه‌های مختلف كتاب‌های آیين دادرسي كيفري تأليف دكتر محمد آشوری (دو جلدي)، آیين دادرسي كيفری (دو جلدی) تأليف دکتر خالقی و کتاب نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری نیز تألیف دکتر خالقی می‌باشند. به هر صورت برای منبع اصلی دو جلدی دکتر خالقی و کتاب نکته های ایشان و تسلط زیاد بر نص قوانین کفایت می کند.

توجه: در اين بخش بايد به آراء وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در زمینه آئین دادرسی کیفری و قوانین مرتبط دیگر از قبیل قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و دستورالعمل اجرایی آن مصوب ۱۳۸۳، مواد مربوط به هیأت منصفه مطبوعات از قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹، قانون دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۴ با اصلاحات بعدی، قانون تعیین حدود صلاحیت دادسراها و دادگاه‌های نظامی کشور مصوب ۱۳۷۳، آئین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت مصوب ۱۳۶۹ با اصلاحات و الحاقات بعدی، قانون شوراهای حل اختلاف ۱۳۹۴؛ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲، قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۱؛ و … توجه زيادي شود.

برای دسترسی راحت خود به جدیدترین آرا وحدت رویه جزایی می توانید از این لینک استفاده کنید.

تست پيشنهادي ما : ساده ساز آيين دادرسی کيفري کلانتری (نشر میزان/ آخرین چاپ)

متون فقه

تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد سراسری 20 سؤال و ضریب آن  (۲) می‌باشد. از منابع مهم این درس کتاب‌های لمعه دمشقیه و شرح لمعه ترجمه دکتر علی شیروانی، مباحث حقوقی شرح لمعه تألیف دکتر اسداله لطفی و تحریر‌الروضه به همراه ترجمه فقه استدلالی سید مهدی دادمرزی می‌باشند. همچنین از کتاب متون فقه پیشرفته صیادی نیز می توانید به عنوان یک منبع خوب به تنهایی استفاده کنید.

منبع تست پیشنهادی: ساده ساز متون فقه کلانتری و دکتر طیبی/ نشر میزان (آخرین چاپ).

متون حقوق به زبان خارجی (انگلیسی و فرانسه)

ضريب اين درس (۲) مي باشد و تعداد سؤالات این درس در آزمـون کارشناسی ارشد 30 تست می‌بـاشد. تا قبل از کنکور سال 95، تعدادی از سـؤالات این درس زبـان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مـربوط به اصطلاحات و متون تخصصی رشته حقوق بود؛ اما از آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵، هر ۳۰ سؤال این درس به متون تخصصی حقوقی اختصاص پیدا کرد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبـان تخصصی در اکثر رشته‌ها در دانشگـاه‌های مختلف فرق می‌کند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌کنند.

منابع پيشنهادي :

۱ـ Law Text، دکتر گودرز افتخار جهرمی‌، نشر دادآفرین، آخرین چاپ

۲ـ  ترجمه ی کامل Law Text، دکتر اسماعیل صغیری، نشر میزان، آخرین چاپ ( می‌توانید به جای این منبع از کتاب نکات مهم Law Text، محمود رمضانی، انتشارات نسل نیکان، آخرین چاپ

همچنین اگر وقت کافی برای این درس ندارید یا پايه ضعيف تري داريد کتاب متون حقوقي مدرسان شريف نيز کتاب بدی نیست که از دو منبع بالا هم بهره برده است.

نکته ۱: اکثر داوطلبان با مطالعه نکات مهم Law Text و کلید متون حقوقی، یا ۵۰۴ واژه تخصصی (دوراندیشان) در حدود ۴۰ درصد می توانند کسب کنند (به شرط داشتن پایه زبان معمولی و یا خوب).

نکته ۲: شما باید علاوه بر داشتن دایره لغات در سطح متوسط، به تکنیک های تست زنی تسلط داشته باشید. سعی کنید هرشب نیم ساعت تست حل کنید. هم دایره لغات شما بالا می رود و هم بر تکنینک ها مسلط می شوید.

نکته ۳: به سوالات متون تخصصی انگلیسی در سال های قبل توجه نموده و لغات و نکات آن ها را یاد بگیرید. ولی به هیچ وجه اگر خواهان رتبه خوب هستید و به دنبال دانشگاه خوب هستید از این درس و تراز آن غافل نشوید و گمراه کسانی که توصیه می کنند تست های این درس را نزنید توجهی نکنید.

منابع کارشناسي ارشد حقوق جزا و جرمشناسي

منابع دکتری تخصصی حقوق جزا و جرمشناسی

با تشکر از دوستان و رتبه های برتر کنکور ارشد جزا که در تهيه اين مطلب ما را ياری کردند.

 

 

9 comments

    • سلام یه پست در این خصوص آماده می کنیم. ولی به صورت اجمالی بخوایم جواب بدیم علاوه بر لیست اسکودا و مرکز وکلا یه چندتا قانون دیگه هم شاملش میشه که یک منبع هم برای قوانین خاص جزایی بزودی معرفی می کنیم.

      پاسخ
  • خیلی عالی بود ممنون واقعا
    منابع انتخابی من
    متون حقوقی مدرسان شریف و لاو تکست و 504
    جزا عمومی اردبیلی(چهار جلد)- مختصر منصورآبادی
    آیین دادرسی کیفری نص قانون و دو جلد خالقی
    متون فقه صیادی و فقه استدلالی
    جزا اختصاصی 4 جلد اردبیلی و بایسته های گلدوزیان

    پاسخ
  • با عرض سلام و خسته نباشید به گردانندگان سایت
    ضرایب دروس تغییر کرده است
    لطفا به خود زحمت داده و دفترچه را مطالعه نمایید

    پاسخ
  • عالی بود دست مریزاد واقعا از سردرگمی دراومدم برای ارشد
    امیدوارم جزا انتخاب خوبی باشه

    پاسخ
  • خدا خيرتون بده واقعن ديروز همه رو تهيه كردم جز متون حقوقي كه قصد ندارم بزنمش توي ارشد چون ضعيفه زبانم كاش زبان نداشت ازمون ارشد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *