بیوگرافی دکتر حسن دادبان

بیوگرافی دکتر حسن دادبان

وی در سال ۱۳۳۳ هـ .ش نیز لیسانس حقوق گرفت. مدتی نیز در اهواز و آذربایجان به عنوان قاضی تحقیق و بازپرس به خدمت پرداخت. او در شغل قضاوت نیز بسیار دقیق و سخت‌گیر بود. وی در اواخر دهه ۱۳۳۰ هـ .ش برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و از ۱۳۳۷ – ۱۳۴۷ هـ .ش در دانشگاه پاریس به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ دانشنامه دکترای دولتی در حقوق جزا شد. همچنین توانست سه دکترا در رشته‌های علوم جزایی، حقوق خصوصی و اقتصاد توسعه بگیرد.

دکتر دادبان پس از بازگشت به ایران، به عنوان مستشار استیناف در دیوان عالی جنایی مشغول به کار شد. در سال ۱۳۴۹ هـ .ش با «خانم حسنیه شعاران» ازدواج کرد. حاصل این پیوند، فرزندی به نام علی بود که در سال ۱۳۵۲ هـ .ش متولد شد. دکتر دادبان در سال۱۳۵۰هـ .ش به گروه حقوق جزا در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران پیوست. در سال ۱۳۷۴ هـ .ش جهت مطالعه و پژوهش راهی فرانسه شد و یک سال و نیم در آنجا اقامت گزید و سرانجام با ترجمه دو کتاب مرجع در حقوق جزا (آیین دادرسی کیفری و حقوق جزای عمومی) به ایران باز گشت.

دکتر دادبان پس از سالها تدریس در ۱۳۸۳ هـ .ش بازنشسته شد، اما علی رغم بازنشستگی همچنان کار تدریس را دنبال کرد. او بیش از هجده سال مدیریت گروه علوم جزایی و جرم شناسی را بر عهده داشت و زمانی نیز معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تهران را عهده‌دار بود.

دکتر دادبان سرانجام پس از سا‌ل‌ها خدمت در عرصه تعلیم و پژوهش در ۱۷ تیرماه سال ۱۳۹۱ در سن ۸۸ سالگی دیده از جهان فروبست و به دیدار معبود خویش شتافت.

بيوگرافي دکتر حسن دادبان ٫ نگاهي مختصر و گزيده به آثار وي :

دکتر حسن دادبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *