منابع دکتری حقوق جزا و جرمشناسی / راهنمای کامل و بررسی منابع

منابع دکتری حقوق جزا و جرمشناسی / راهنمای کامل و بررسی منابع

معرفی اجمالی دوره دکتری حقوق جزا و جرم شناسی

دکتری حقوق جزا و جرم شناسی به جنبه های نظری و پژوهشی علوم جرم یابی، جرم شناسی، کیفر شناسی و جامعه شناسی عدالت کیفری مرتبط با تحولات حاکم بر جامعه، صنعت، اقتصاد و … می پردازد. برنامه دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، شامل دو دوره فعالیت های آموزشی و پژوهشی می شود. گسترش آموزش حقوق با توجه به نیازهای کشور، برآوردن اهداف برنامه توسعه فرهنگی و آشنا ساختن محافل بین المللی با نظام حقوقی کشور، از جمله محورهای اصلی برنامه این دوره می باشد.

رشته های مجاز برای شرکت در آزمون دکتری حقوق جزا و جرم شناسی کدامند ؟

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های حقوق در تمامی گرایش ها، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق جزا، فقه و حقوق خصوصی، فقه و حقوق خانواده می توانند در آزمون دکتری حقوق جزا و جرم شناسی شرکت کنند.

در ضمن داوطلبانی که مدرک کارشناسی حقوق و گرایش های مرتبط را دارند، در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد غیر مرتبط، می توانند در آزمون دکتری حقوق جزا و جرم شناسی شرکت کنند.

طول دوره دکتری حقوق جزا و جرم شناسی چقدر مي باشد ؟

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری حقوق جزا و جرم شناسی ۴.۵ سال است که شامل دو مرحله آموزشی و پژوهشی می باشد. طول مدت مجاز مرحله آموزشی حداکثر پنج نیم سال است و نظام آموزشی دکتری جزا و جرم شناسی واحدی است.طول هر نیم سال تحصیلی ۱۷ هفته و حداقل زمان لازم برای هر واحد یک ساعت در هفته می باشد.

مرحله تدوین رساله پس از قبولی دانشجو و گذراندن امتحان جامع آغاز می شود و با تدوین و دفاع از رساله دکتری حقوق جزا و جرم شناسی پایان می پذیرد.

دروس و تعداد واحد های درسی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی

تعداد کل واحد های آموزشی شامل دروس اصلی تخصصی و اختیاری 24 واحد و رساله 20 واحد می باشد.

دروس دکتری حقوق جزا و جرم شناسی

تعداد واحد نام درس
14 دروس اصلی تخصصی
10 دروس اختیاری
20 رساله

 

ضرایب دروس آزمون دکتری حقوق جزا و جرم شناسی

ضرایب دروس آزمون دکتری حقوق جزا و جرم شناسی به شرح زیر می باشد:

ضریب دروس عمومی که شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی است برابر 1 و ضریب دروس تخصصی برابر 4 است.

عنوان درس ضریب
دروس تخصصی متون فقه جزایی (حدود، قصاص،دیات، قضا و شهادات) 4
آیین دادرسی کیفری
حقوق جزا ی عمومی
حقوق جزای اختصاصی
جرم شناسی
زبان انگلیسی 1
استعداد تحصیلی 1

معرفی منابع کنکور دکتری تخصصی حقوق جزا و جرمشناسی

این منابع برای سال ۱۴۰۱ بروز شده اند:

حقوق جزای عمومی

براي درس حقوق جزای عمومی کتاب مختصر حقوق جزای عمومی دکتر منصورآبادی بهترين انتخاب براي شما هست يه کتاب جديد (که منطبق با قانون کاهش مجازات حبس تعزيري ۹۹) هست (که در آزمون سال قبل امتحان خودش رو پس داد) و کاملا بروز و يه انتخاب عالی و کامل برای جزای عمومی هست که مشتمل بر ۵۰۰ صفحه است که در کنار جنبه آزمونی بودن تمام مطالب جراي عمومی (۴ عنوان) رو پوشش می دهد چون اين کتاب تمام مواد جزای عمومی رو هم نکاتش بيان کرده و تفسير کرده پس به هيچ محشايی هم برای خواندن مواد جزای عمومی نياز نداريد. (توجه داشته باشيد از ويرايش جديد اين کتاب استفاده کنيد که چاپ سوم آن در زمستان ۱۴۰۰ منتشر شده است به دلیل اینکه علاوه بر نکات جدید و رای وحدت رویه ۸۱۳ اصلاحات جزای نقدی نیز در آن اعمال شده است).

( براي خواندن ويژگی ها و دیدن نمونه صفحات کتاب مختصر حقوق جزای عمومی کلیک کنید)

براي تست هم کتاب ساده ساز حقوق جزاي عمومي حمیدرضا کلانتری مناسب می باشد (ویرایش جدید مطابق با قانون کاهش مجازات حبس تعزيري ۱۳۹۹ می باشد و یا براي جزای عمومی و هم جزاي اختصاصی مي توانيد از کتاب مجموعه پرسش های چهارگزينه اي احمد غفوري استفاده کنيد.

حقوق جزای اختصاصی

دوره ۴ جلدي حقوق جزای اختصاصی دکتر ميرمحمد صادقی (ویرایش جدید پاییز ۱۴۰۰ می باشد) که خواندن و نکته برداري از تمام چهار جلد بسيار ضروري است (به مثال ها و آرا وحدت رويه بسيار دقت شود) همچنين خواندن کتب جزاي اختصاصی دکتر حسين آقايي نيا نيز در صورتي که فرصت کافی مثلن حدود پنج يا شش ماه قبل از آزمون داريد نيز مي تواند گزينه خوبي باشد به اين صورت که کتب مذکور را نيز خلاصه نويسی و نکته نويسی کنيد و در کنار کتب دکتر ميرمحمد صادقی استفاده کنيد.

براي تست از کتاب آقاي غفوری به دليل اينکه مطابق قانون جديد (قانون کاهش مجازات حبس تعزيري ۱۳۹۹ بروز شده است) استفاده کنيد.

آیین دادرسی کیفری

بهترين و کامل ترين منابعي که براي اين درس بايد مطالعه کنيد دو جلدي دکتر خالقي و کتاب نکته ها (چاپ آخر) و همچنين کتاب دکتر آشوري آيين دادرسي کيفري دو جلدی جديدترين ويراست (مطابق با قانون جديد) هست رو مطالعه کنيد که منتشر شده است.

براي تست هم مي تونيد از کتاب ساده ساز آيين دادرسی کيفری کلانتری (نشر ميزان) استفاده کنيد. کتاب مجموعه پرسش های چهار گزينه اي احمد غفوری نيز مناسب می باشد.

متون فقه (جزایی):

توجه داشته باشید درس متون فقه در مقطع دکتری جزا بصورت تخصصی و از ۵ مبحث قضا و دیات و قصاص و حدود و شهادات سوال طرح می شود.

شرح لمعه (شهید ثانی)، جلد اول، کتاب قضا و شهادت شرح لمعه (شهید ثانی)، جلد دوم، کتاب دیات، حدود و قصاص تحریر الروضه، جلد اول، بحث قضا و شهادت تحریر الروضه، جلد دوم، بحث حدود، دیات و قصاص.

یک کتاب تست هم منتشر شده که بسیار خوب هست مجموعه آزمون های متون فقه دکتری تخصصی حقوق جزا و جرمشناسی (انتشارات مکتوب آخر) که نویسنده آن صادق صبیح هست که کتاب بسیار مفیدی است. و یا از کتاب تست ساده ساز متون فقه کلانتری و طیبی (نشر میزان) نیز می توانید استفاده کنید.

جرمشناسی:

منابع اصلی: کتاب دانشنامه جرم شناسی، دکتر نجفی ابرندآبادی و هاشم بیگی و کتاب کیفرشناسی دکتر صفاری و تقریرات دکتر نجفی ابرندآبادی. همچنین کتاب دانشنامه نظری جرمشناسی تالیف دکتر پاکنهاد (نشر میزان) نیز می تواند به عنوان منبع مورد استفاده قرار گیرد.

منبع تکمیلی (برای پایه پیشرفته): مطالعه کتاب درآمدي بر جرمشناسي دکتر مهرداد رايجيان اصل (انتشارات سمت چاپ سوم به بعد) مي تواند براي يادگيري (بخصوص برای اشخاصی که پایه ضعیفی در این درس دارند مفيد باشد. علاوه بر آن دوره سه جلدی مبانی جرم شناسی دکتر مهدی کی نیا (انتشارات دانشگاه تهران) ویژه اشخاصی که پایه قوی و مطالعات خوبی در حوزه جرم شناسی داشته اند است که در توضیح این منبع باید اضافه کنیم به دلیل حجم بسیار بالایی که دارد خواندن آن چندان ضروری برای آزمون به نظر نمی رسد مگر در صورتی که علاوه بر داشتن وقت مناسب علاقه زیادی به مباحث جرمشناسی داشته باشید که قطعا خواندن این دوره ارزشمند چه جهت مصاحبه دکتری و چه جهت بالا بردن پایه علمی برای شما مفید است وگرنه برای درس جرم شناسی در کنکور دکتری حقوق جزا و جرمشناسی خواندن منابع اصلی (که در بالا ذکر شد) کفایت می کند.

تست: کتاب درسنامه جرمشناسی (انتشارات مکتوب آخر) دکتر مهرداد رایجیان اصل.

برای دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی می توانید از منابع ذکر شده در جدول زیر استفاده کنید :

مجموعه دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی
دروس استعداد تحصیلی دروس زبان انگلیسی
استعداد تحصیلی ، نویسندگان : هادی مسیح خواه و محمد وکیلی انتشارات فرهنگ کتاب های تخصصی انتشارات سمت ، 1100 لغت ضروری

در پايان اين نکته رو ذکر کنيم براي آزمون دکتری حقوق جزا و جرمشناسی از يک مجموعه سوالات دوره هاي قبل (مثل کتاب مدرسان شريف و …) براي آشنايی بيشتر با نوع سوالات دکتری و دورهای پيشين استفاده کنید.

در نگارش اين مطلب از سه رتبه تک رقمي سال ۹۷ و سه رتبه تک رقمي سال ۹۶ و ۹۵ و دو نفر از دوستان پذیرفته شده در مقطع دکتری (با رتبه های ۱۲ و ۲۱) در سال ۱۳۹۹ نیز مشورت گرفته ايم و همچنين از تعدادی از اعضای هيت علمی دانشگاه هاي معتبر کشور.

 

براي مشاوره اختصاصی و طرح و برنامه ريزی

مي توانيد با اينستاگرام ما در ارتباط باشيد

 

 

منابع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرمشناسی

منابع دکتری تخصصی حقوق جزا و جرمشناسی 1401

25 comments

  • منابع عالی و دقیق بود بدون اغراق یا زیاده گویی و خدا رو شکر نتیجه گرفتم رتبه 26 دکتری سراسری شدم و برای دوستم که اومدم این صفحه رو پرینت بگیرم که منابع چیا بهترن و همه نظرا رو جمع کنم گفتم نظر بزارم و تشکر کنم

    ولی یه چیزی بگم من هر دو مقطع آزاد بودم متاسفانه و این خیلی توی کارم تاثیر داشت ولی واقعا نسبت به سطح خودم راضی هستم
    منابعی که انتخاب کردم هم با خوندن این پست توی تابستون 99 و مشورت با اساتید ارشدم
    روزانه مرتب حداقل 4.5 ساعت به مدت 5 ماه مطالعه کردم و بیشتر هم میشد ولی حداقلش رو گفتم
    استعداد تحصیلی نزدم و زبان هم 20 و کمترین درصدم بود سطح زبانم معمولی بود و خیلی مطالعه نداشتم ولی خب توی تراز کمک میکنه به نظرم ازش غافل نشید
    جزای عمومی شمس ناتری خونده بودم یکبار و بار بعد و قانون کاهش و این اتفاقاتی که افتاد مختصر منصورآبادی رو خوندم و سه جلد اردبیلی و از هر سه کتاب خیلی یاد گرفتم کتاب منصورآبادی دسته بندیش و نکاتش عالی بود تو ذهن میمونه شمس هم برای تسلط به اینکه کی چی گفته و اردبیلی هم برای محکم کاری خوندم کلا برای جزا سعی کنید عمومی رو خیلی قوی بخونید چون روی اختصاصی هم تاثیر میزاره یادگیرتون

    اختصاصی خوندن میرمحمد سخت بود جرایم علیه امینت پوربافرانی رو خوندم و سه جلد آقایی نیا ولی توی تستام یکم ضعیف بودم بعدش ساولانیم خوندم و ماده های مهم رو از روی غفوریم میخوندم
    کلا این دوتا درس رو خیلی مرور کنید

    جرم شناسی فقط و فقط دانشنامه نجفی همین تست هم نزدم حتی

    متون فقه مسجد سرابی باب های جزایی و فقه استدلایی بخش جزایی همین ولی تست کلانتری رو خیلی خوندم البته من عربی خیلییییی بهتر از زبان بود خیلی راحت بود خوندنش برام چون دبیرستانم انسانی خوندم و بهترین درسم عربی بود و با متن عربی ارتباط برقرار می کردم راحت

    دادرسی کیفری فقط نکته ها رو خوندم و قانون (عظیم زاده ام حفظ کردم توی یک ماه) بدک نبود ولی به شدت خودم خلاصه و نکته برداری کردم نمودار خودم نوشتم یا روی مقوا درست کردم مثلا وظایف دادستان یا صلاحیت ها کلا اینو خودتون بنویسید خیلی برای حفظ شدن کمکتون میکنه

    کتاب الکی دور خودتون جمع نکنید همینایی که گفته شده رو واقعا مسلط شید علامه ای میشد
    بحثای تطبیقی کتاب جزای اختصاصی میرمحمدم یا مکاتب جزای عمومی اصلا نخونید (مکاتب یه سوال بیشتر نیومد امسال در کل وقت تلف کردنه) بچسبید به بحثای اصلی و سراغ کتابای آزمونی نرید که توی دکتری حسابی در میمونید

    متن قانون رو هم به شدت حفظ کنید و هر روز بخونید
    تست از کسی بد نمی گم ولی کتابی که راضی بودمو میگم : ادک کلانتری متون فقه کلانتری و جزا عظیم زاده چاپ اخرش (چاپ قبل 99 نگیرید بدون اصلاح که غلط زیاد داره ولی اصلاحیه جدیدش بدک نبود)

    پاسخ
  • سلام دوستان محمد بخشی هستم رتبه تک رقمی 1400 دکتری پذیرفته شده دانشگاه قم
    اول خواستم تشکر کنم بابت مطلبتون که قبل از شروع به خوندن برای دکتری خیلی کمکم کرد
    دوم در مورد دانشگاهم بگم متاسفانه توی مصاحبه ها حس میکنم حق خوری شد امسال ولی ناراضی نیستم هرچند با رتبه من واقعا شانس برای تهران یا پردیس داشتم که متاسفانه قسمت نبود
    در مورد منابع نظر خودم رو میگم ( پایه تحصیلی من متوسط بود یک مقطع رو آزاد بودم و ارشد رو دانشگاه شیراز جزا و جرمشناسی)
    حقوق جزای عمومی : مختصر منصورآبادی رو دوبار خوندم و بار سوم فقط هایلایت مهماش رو خوندم و قبل از اون دو جلدی الهام رو خوندم و اردبیلی رو یه خلاصه 40 صفحه ای از نظراتش جمع آوری کردم و چون خیلی خلاصه و کوتاه همه چیز رو توضیح داده بود خیلی برای دکتری مناسب ندیدم ولی نظریاتش رو بلد بودم در کل توصیه ام همینایی که خوندم بودچون واقعا قانون کاهش مختصر منصورآبادی عالی توضیح داده بود و خوبی کتابش به اینه چند نظر رو بیان میکنه
    کتاب الهامم خوب بود کلا این دو مجموعه برای مصاحبه هم خیلی کمکم کردن و جزای عمومی ها رو مسلط جواب دادم

    جزای اختصاصی: 3 جلد میرمحمد صادقی رو خوندم و جرایم علیه اشخاص آقایی نیا و جرایم علیه شخصیت معنوی دکتر عباس محمدخانی رو یکی از دوستام بهم داد که اونو مطالعه کردم (اطلاع نداشتم زمان آزمون جلد 4 میرمحمد منتشرشده) و خیلی توی مباحث خلاصه نویسی کردم
    وقتتون رو توصیه میکنم با خوندن قسمت مطالب تطبیقی میرمحمد تلف نکنید (ایشون توی مصاحبه که رفتم احساس کردم نظرات خودشون رو هرچی بیشتر بدونی بیشتر لذت میبرن)
    و سعی کنید خیلی به مباحث جزا اختصاصی مسلط باشید

    متون فقه مهدی صیادی خوندم و تحریر وسیله هردو ابواب جزایی ( ولی متاسفانه توی مصاحبه فقط قواعد فقه پرسیدن که من خیلی مشکل داشتم توی این بخش) و آزمون 20 درصد بیشتر نتونستم بزنم متون رو

    جرم شناسی : دانشنامه دکتر نجفی و بیگی و نظریه های جرم شناسی محسنی (قوه قضاییه) رو خوندم همین و 80 زدم

    ادک فقط نکته های خالقی رو خوندم و چهار جلد ادک طهماسبی ( من توی ارشد کاملا بخاطر پایان نامه به کتاب دو جلدی خالقی مسلط بودم بخاطر همین نخوندم) ولی اگر مثل من نیستید همون نکته ها و دو جلدی خالقی عالیه

    تست هم کلا کتاب عظیم زداده ( کیفری زدم) عمومی واختصاصی (غفوری) و متون تست دوره های قبل مدرسان رو زدم فقط ( این اشتباه رو نکنید کلا برای متون هم وقت بزارید) جرم شناسیم تست دورهای دکتری قبل رو زدم ولی خب واقعا تسلط خوبی بخاطر علاقم به این درس داشتم.

    از سایت خوبتون ممنونم و آرزوی موفقت دارم برای بچه های امسال

    پاسخ
  • سلام وعرض ادب
    جزای عمومی بنظرم دکتر مصدق و دکتر منصور ابادی
    جزای اختصاصی متن قانون و کتاب دکتر حسین آقایی
    ایین دادرسی کیفری متن قانون کفایت میکند
    متون فقه جزایی مسجد سرایی مباحث جزایی
    جرم شناسی دور اندیشان خانم عظیم زاده و دانشنامه جرم شناسی ابرند آبادی و هاشم بیگی
    استغداد تحصیلی مدرسان
    زبان 504 و 1100 واژه

    پاسخ
    • سلام اقای امیر عزیز ممنون از نظرتون شما هم منابع خوبی معرفی کردید واقعا
      فقط من کتب دکتر مصدق رو خیلی علمی نمیدونم و به نظر بنده بیشتر جنبه کاربردی داره دلیل هم این است که بعضی از مطالب خیلی کوتاه تشریح شده و زیاد از حد از نظریات مشورتی قوه قضاییه استفاده شده که جنبه علمی یا آزمونی ندارند ولی قطعا خوندنش مفید هستش.
      شما که وکیل دادگستری هستید و قطعا تجربه بالایی داشتید که منابع رو معرفی کردید
      با آرزوی موفقیت

      پاسخ
    • من با نظر آقای امیری کاملا موافقم امسال کارآموز وکالت شدم و همینطور دکتری ولی به نظرم خوندن منابع بیشتر توی دکتری برخلاف وکالت اصلا ضرری نداره و کاملا مفیده مخصوصا توی مصاحبه جایی که کم میاری من جزا عمومی نظر منصورآبادی میگفتم اردبیلی گفتم یا گلدوزیانو گفتم خیلی رضایت بخش بود یا توی ایین دادرسی نظر خالقی رو بلد بودم و طهماسبی ولی به نظر من هم متن قانون کفایت می کند چون سوالاتی که پرسیده شد هم نصص محور بود و هم سوالات کنکور
      جزا اختصاصی میرمحمد عالی هست به همین شیوه پست هر چهار حلد رو مسلط بشید و کامل بفهمید و خلاصه نویسی کنید عالیه ولی فقط جزای اختصاصیش (عمومیش ذره ای استفاده نداره) آقایی نیا فقط جرایم علیه اشخاصش عالی بود
      فقط یه مطلب مهم اینکه بچه ها واقعا دست کم نگیرید استعداد تحصیلی و زبان رو حتما برای ترازتون روش وقت بزارید و بخونید و صفر نزنید

      پاسخ
  • دوستان کتاب جزا لخصتاصی اقا نیا بهتره.کتاب جزای منصور ابادی باید کامل بخونید چون با خوندن مختصر موفق نمیشید اون فقط برای جمع بندیه.
    برای جرم شناسی هم فقط دانشنامه جرم شناسی آکسفورد البته یه سری مطالبش میشه نخوند مثلا روند شکل گیر جرم شناسی در انگلیس ولی برای اطلاعات عمومی بخونید.و برای پیشگیری باید همه ی انواع پیشگیری بلد باشید نه فقط وضعی.
    در ضمن این تستای شریف اصلا به درد نمیخوره

    پاسخ
    • دقیقا مطالب عالی اشاره کردید.
      باهاتون موافقم
      توی جرم شناسی بحث های پیشگیری بسیار مهم و سوال خیز هست همیشه توی پیشگیری وضعی یا رشد مدار سوال طرح شده
      نظریات و مکاتب هم همینطور
      تستای شریفم که هیچ کلا من توی مجموعه حقوقیش جز متون حقوقی و متون فقه ش کتاب بدرد بخوری ندیدم بیشتر کارهاشون جنبه اقتصادی داره تا علمی.

      پاسخ
      • ساییتون عالیه تمام قوانین و آرا وحدت رویه رو از سایت شما پیگیری میکنم واقعا برای جزایی ها این سایت جاش خالی بود

        پاسخ
    • مقالات نجفی هم مهم بود دوست عزیز
      جرم شناسی نظری پاک نهاد برای دانش بیشتر بهتره به نظرم عظیم زاده و نجفی(دانشنامه) کافین

      پاسخ
  • باید دوره ۴ جلد استاد منصور آبادی هم خوند.مختصر برای امادگی قبل آزمونه نه تکیه کردن بهش.
    در ضمن دوره ۴ جلدی میرصادقی جلد چهارمش اضافیه چون باید جلد اول یکیه بحث جرائم علیه شخصیت معنوی.
    برای جرم شناسی دانشنامه جرم شناسی آکسفورد بگیرید عالیه.
    با درآمدی بر جرم شناسی و بزه دیده شناسی از جاوید صلاحی.
    سر اخر باید بگم فقط به یکی دوتا منبع معروف اکتفا نکنید و هرچی خودتون دوس دارید بخونید اینطوری قوه استدلال تقویت میشه

    پاسخ
    • درود آقا کاوه عزیز سپاس بابت نظر شما واقعا برای دکتری هرچی بیشتر به نظر اساتید مسلط باشید نتیجه بهتری میگیرد
      کتاب بزه دیده شناسی جاوید صلاحی رو مطالعه کردم به توصیه شما حقیقتا ندیده بودم تا به امروز و الحق و النصاف کتاب جامع خوبی بود البته کتاب بزه دیده شناسی دکتر رایجیان هم بسیار مفید بود.
      خلاصه که ممنون از نظر ارزشمندتون

      پاسخ
  • انتخاب من :
    جزا عمومي = مختصر منصورآبادي
    جزا اختصاصي = آقايي نيا و يه خلاصه از ميرمحمد صادقي
    آ.د.ک = فقط خالقي (طهماسبيم بد نيست)
    متون فقه = لمعه بخش جزايي
    زبانم هيچ نظري ندارم

    پاسخ
  • همه منابع عالی انتخاب کردید فقط به نظرم آقایی نیا بهتر از میرمحمد صادقی هست کتابهاش
    البته این نظر شخصیمه

    پاسخ
  • بهترين منابع واقعن ممنونم كه اين ليستو تونستم تهيه كنم سايتتون عاليه براي كسايي كه واقعن دنبال حقوق جزا هستن
    چه اشتباهي كردم عظيم زاده ميخوندم براي جزاي عمومي مختصر منصورابادي خوندم تازه فهميدم جزا عمومي يعني چي بس كه توي كانون سال قبلم غلط ميزدم ولي اين كتابه عاليه

    پاسخ
  • واقعن عالي بود دست مريزاد استفاده كرديم
    خيلي منطقي و با انصاف توضيح داديد و همه منابع رو قبول دارم
    تقريرات دكتر نجفيم بسياريش توي نت موجوده سرچ كنن دوستان

    پاسخ
    • توی همین سایت بود کاملش به مدیریت اینستا پیام دادم گفتم داریم اصلاح می کنیم و جامع تر میزاریم

      پاسخ
      • به نظرم تقریرات اصلا گزینه خوبی برای مطالعه نیست علاوه بر قلم بسیار سنگین وعدم نتیجه گیری درمباحث و طولانی بودن مباحث عملا چیزی به خاطر باقی نمی مونه بهتره منابع دیگری خوانده بشه به نظرم دکتر نیا بهتر باشه درکنار دانشنامه جرم شناسی و کتاب دکتررایجیان

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *